یکی از پرمخاطب ترین و پردرآمد ترین رشته های تحصیلی در زمینه پزشکی رشته داروسازی می باشد. قطب صنعت پزشکی در جهان انگلستان می باشد و معادل سازی مدرک داروسازی در انگلستان یکی از بحث های داغ مهاجران با سطح تحصیلات بالا در سال های اخیر بوده است. در انگلستان داروسازان از درآمد بسیار خوب و جایگاه اجتماعی یک پزشک برخوردار هستند.

آن دسته از متقاضیانی که این رشته را از ابتدا در دانشگاه های کشور انگلستان شروع می کنند باید 4 سال زمان صرف کنند تا موفق به اخذ مدرک شوند. توجه داشته باشید متقاضیان خارجی زمانی که برای تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان اقدام می کنند باید بدانند که پذیرش در این رشته بسیار رقابتی است و آن ها می توانند از شانس بیشتری در سایر رشته های دانشگاهی برخوردار باشند.

تحصیل و معادل سازی مدرک داروسازی در انگلستان

در کشور پیشرفته انگلستان طول زمان رشته داروسازی 4 سال می باشد و ماژول های اصلی آن مانند زیست شناسی و شیمی و فیزیولوژی در آزمایشگاه‌های پیشرفته این کشور به دانشجویان آموزش داده می شود. به طور کلی دانشگاه های کشور انگلستان به خصوص در زمینه پزشکی و داروسازی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و دستاوردهای علمی فراوانی دارند. دانشجویان بین‌المللی برای ورود و تحصیل در دانشگاه های پزشکی و داروسازی کشور انگلستان لازم است از یکی از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • دانش‌ آموزانی که 12 سال تمام دارند و از دوره دبیرستان تنها سال اول را تمام کرده‌اند باید وارد دوره های GCSE بشوند تا به فراگیری دروس پایه بپردازند و سپس مدرک معادل دیپلم انگلستان به آن ها داده شود.
  • دسته دوم دانش آموزانی هستند که سال دوم دبیرستان را نیز تحصیل کرده‌اند و این دانش‌ آموزان باید در دوره‌های A-Level وارد شوند تا دروس شیمی فیزیک و دروس پایه دیگر به آن ها آموزش داده شود.
  • دسته سوم آن دسته از دانش آموزانی هستند که دوره دبیرستان را به اتمام رسانده و مدرک دیپلم خود را از کشور مبدا دریافت کرده‌ اند؛ این دانش‌ آموزان باید وارد دوره های Foundation بشوند و پس از گذراندن موفق این دوره در امتحانات نهایی شرکت کرده و با نمراتی که در این امتحانات کسب می‌ کنند اجازه ورود به مقطع کارشناسی رشته داروسازی در دانشگاه های کشور انگلستان را دریافت می کنند. توجه داشته باشید اگر نمرات پایانی شما A باشد جواز حضور در دانشگاه های برتر این کشور از جمله آکسفورد و کمبریج را دریافت خواهید کرد.

دوره های A LEVEL و فاندیشن بسیار دوره های فوق العاده ای در زمینه ورود به دانشگاه است و می تواند دانشجویان را برای ورود به دانشگاه آماده نماید. به همین خاطر تمامی دانشجویان که تبعه خارجی دارند بایستی برای ورود به دانشگاه الزاما این دوره را بگذرانند.

شرایط و ضوابط ورود به رشته داروسازی در انگلستان

به طور کلی برای ورود به رشته داروسازی در کشور انگلستان لازم است دوره لیسانس در کشور مبدأ یا در کشور انگلستان گذرانده شود و سپس دانشجویان یک سال کار Preregistration را تجربه نمایند. پس از گذراندن این دوره ها اجازه حضور و ثبت نام در جامعه داروسازی سلطنتی بریتانیا به متقاضیان داده خواهد شد. توجه داشته باشید که این پایان کار نیست و شما باید برنامه MPharm را که در واقع 4 سال به طول می انجامد پشت سر بگذارید.

در صورتی که مدرک کارشناسی داروسازی خود را در کشور دیگری غیر از انگلستان دریافت کرده‌ اید اگر شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید معادل سازی مدرک داروسازی در انگلستان برای شما ساده تر خواهد بود چون زیرساخت‌ ها و دروس آموزشی در کشور انگلستان بسیار به کشورهای اروپایی عضو اتحادیه شباهت دارد. به‌ طور کلی ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه گواهی سلامت پزشکی و عدم ابتلا به بیماری های مسری مانند ایدز، پاسپورت معتبر و ارائه مدرک دیپلم دبیرستان همراه با ترجمه به زبان انگلیسی، کسب نمره A در امتحانات پایانی دوره تحصیلات 18 ساله برای ورود به برنامه MPharm و سپس اخذ Grade-A در درس شیمی الزامات ورود به رشته داروسازی در دانشگاه‌ های کشور متمدن انگلستان می باشند.

به دلیل زیرساخت های پیشرفته آموزشی در کشور انگلستان همواره دانش آموختگان دانشگاه های پزشکی و مهندسی این کشور به خصوص در رشته داروسازی و شاخه های تخصصی از اطلاعات به روز و جامعی برخوردار هستند و می توانند در سایر کشورها نیز به کار بپردازند اما کشورها ممکن است الزامات زبانی را به متقاضیان تحمیل کنند و دوره های 6 ماه برای اخذ مدرک زبان مورد نیاز در کشوری که قصد کار در آن را دارید به شما ارائه دهند که قبل از اخذ اجازه کار در آن کشورها باید این دوره ها را بگذرانید.

بی نیازی از معادل سازی مدرک داروسازی در انگلستان

دانشجویانی که مدرک لیسانس داروسازی خود را از کشور مبدا دریافت کرده اند باید برای ادامه تحصیل و یا کار در انگلستان در زمینه داروسازی یک دوره یک ساله پس از معادل سازی مدرک خود در این کشور بگذرانند. متقاضیان در این دوره یک ساله به عنوان کارآموز داروسازی در این کشور به فعالیت می پردازند تا تجربه های لازم را کسب کنند و با محیط آزمایشگاهی و داروسازی عملی آشنا شوند.

همواره در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوره‌های داروسازی بین 5 تا 6 سال زمان خواهد برد اما در بریتانیا این زمان کوتاه تر از سایر کشورهای اروپایی می باشد و 4 سال طول می کشد اما متقاضیانی که موفق به دریافت مدرک MPharm در بریتانیا می شوند می توانند برای تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کار بفرستند. در لیست زیر دانشگاه های برتر پزشکی و داروسازی در کشور انگلستان را شرح داده ایم:

دانشگاه منچستر تاسیس 1829 میلادی، رتبه 68 در رنکینگ جهانی برترین دانشگاه ها با بیش از 38 هزار دانشجو
دانشگاه کمبریج تاسیس 1209 میلادی، رتبه 17 در رنکینگ جهانی برترین دانشگاه ها با بیش از 20 هزار دانشجو
دانشگاه آکسفورد از قدیمی ترین دانشگاه های جهان و کشور متمدن انگلستان می باشد، رتبه 6 در رنکینگ جهانی برترین دانشگاه ها با بیش از 21 هزار دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست